نورپردازی حرفه ای در عکاسی

9 / 10
از 6 کاربر

 

شناخت ابزار و لوازم حرفه ای عکاسی و نور پردازی

بعضاً عکاسان تصور می کنند که هر چه تعداد فلاش ها و منابع نوری آن ها بیشتر باشد موفق ترند می شوند! در پاسخ به این قادع باید گفت : تنها یک خورشید برای روشن کردن جهان وجود دارد.

بسیاری از عکاسان حرفه ای تنها با قرار دادن مناسب و حساب شده ی یک شاخه فلاش به زیبایی نورپردازی می کنند.

هر چند که استفاده از یک شاخه ی فلاش دیگر اختیارات فراوانی به عکاس می دهد؛  مثلاً می توانید از آن به عنوان فلاش سایه پر کن بهره ببرید و نسبت های نور را کنترل کنید.

در عمل عموماً عکاسان از سه شاخه فلاش برای نورپردازی استفاده می کنند و این برای اکثر پروژه های عکاسی کفایت می کند.

این بسیار ساده است که همه ی فلاش ها را روشن کنید تا سوژه غرق نور شود. اما در این حالت سایه های مزاحم هر کدام به سمتی توجه بیننده را پرت می کند،

لذا قبل از اینکه از فلاش دیگری استفاده کنید ابتدا این سوال را از خود بپرسید که آیا نور این فلاش برای نورپردازی سوژه لازم است یا نه؟ اگر پاسخ منفی بود از آن استفاده نکنید.

استفاده از فلاش های الکترونیکی، معمولاً اولین انتخاب عکاسان در صورت نیاز به روشنایی بیشتر می باشد.

هم چنین امکان ترکیب نور روز با نور فلاش به لحاظ یکسان بودن درجه ی کلوین آن ها مزیت بزرگی برای انتخاب محسوب می شود.

از آنجا که نور تنها عنصر مهم سازنده ی تصویر است لذا استفاده از فلاش های حرفه ای استاندارد و با کیفیت کمک فراوانی در ارئه ی تصاویر زیبا و تکنیکی خواهند کرد.

http://honarnegareh.com/administrator/files/UploadFile/a(64).jpg   http://honarnegareh.com/administrator/files/UploadFile/(4).jpg
 http://honarnegareh.com/administrator/files/UploadFile/(1).jpg http://honarnegareh.com/administrator/files/UploadFile/(18).jpg

ا

ستفاده از ابزارهای نورپردازی کیفیت نور را ارتقا می دهد. بسیار نادرست است که یک عکس حرفه ای تنها با یک شاخه فلاش مستقیم و بدون ابزارهای هدایت کننده ی نور گرفته شده باشد، زیرا در این صورت نور به همه ی جهات پخش می شود. برای جهت دارد کردن نور می توانید از کاسه ی استاندارد، بارندور، اسنوت، سرپوش لانه زنبوری و فلاش اسپات استفاده کنید. در ذیل به توضیح هر یک از این ادوات می پردازیم.

 

کاسه های استاندارد (Starndard Reflector) :

نوری که توسط کاسه ی استاندارد تایید می شود، پر کنتراست، یک نواخت و شدی می باشد. بارندورها، سرپوش لانه زنبوری و نگه دارنده های فیلتر بر روی کاسه ی استاندارد نصب می شود. کاسه های استاندارد در اندازه های مختلفی ساخته می شوند. هر چه دهانه ی کاسه ی استاندارد تنگ تر باشد، زاویه ی تابش محدودتری داشته ولی در عوض نور تابیده شده از آن از قدرت و شدت بیشتری برخوردار است.

 

اسنوت (Snoot) :

 اسنوت ها عموماً برای نورپردازی موها در عکاسی پرتره به کار می رود. در عکاسی طبیعت بی جان و استودیویی هم برای محدود و متمرکز کردن نور و پرتاب دایره ی نور در منطقه ی خاص(تصویر روبه رو). به علت داشتن دهانه ای تنگ احتمال ایجاد پراکندگی یا فلر را نیز در عکاسی به حداقل می رساند. اسنوت ها در اندازه ها و دهانه های مختلف و پوشش داخلی مشکی ساخته می شوند و نور پر کنتراستی دارند.

 

بارندور (Barndoor):

نور منبع فلاش توسط سایبان هایی به سمت سوژه هدایت می شوند تا از پراکندگی آن جلوگیری شود. این صفحات معمولا در چهار جهت به فلاش متصل می شوند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از بارندور این است که شما میتوانید با بستن سایبان های اطاف بارندور سوژه را نورپردازی کنید بدون اینکه نور این منبع  نور بر رویپس زمینه تأثیر بگذارد تا بدین صورت پس زمینه تیره بماند. هم چنین اگر امکان استفاده از سافت باکس یا چتر ها با اندازه های مختلف را ندارید می توانید با تاباندن نور از یک بارندور به یک صفحه ی ملایم کننده ی نور شفاف (عبوری)، منابع نوری با اندازه های مختلف ایجاد کنید.

 

سرپوش لانه زنبوری ( Honeyycomb) :

سرپوش لانه زنبوری ابزار بسیار ایده آلی برای نور پردازی به منظور هدایت و متمرکز کردن نوری روی سوژه است بدون این که در قدرت روشنایی تاثیر چندانی بگذارد. این ابزار نور را جهت دار کرده و از پخش شدن آن جلوگیری می کند.

 

کاسه مخصوص پرده ی پشت (Backgroun Light) :

ابزار روبه رو بسیار مناسب برای نورپردازی پس زمینه یا فون می باشد و برای قابلیت نصب فیلتر های مختلف را نیز دارد.

 

نور اسپات یا نقطه ای (Spot):

فلاش یا نور اسپات برای نورپردازی از فواصل دور و محدود به صورت موضعی یا پخش اشکال در پرده ی نمایش به صورت اسلاید در پس زمسنه س عکس به کار می رود. فرق عمده ی اسپات ها با فلاش های معمولی در این است که فلاش و نور مدلینگ آن در قاب فلاش قابل جابه جایی بوده و توسط یک لنز نور آن قابل تنظیم و کنترل است.

 

چترها (Reflector):

نور تابیده شده از چترها ملایم، شفاف، کم کنتراست، یک نواخت و نرم است. استفاده از چترها هم آسان بوده و هم در تمامی رشته های عکاسی کاربرد دارد. چترها در دو نوع شفاف (عبوری) و بازتابی ساخته می شود. چتر های شفاف مصارف بی شماری دارند؛ از نور اصلی گرفته تا نور سایه پر کن کاربرد دارندو به علت محدوده ی وسیع تابش هنگام استفاده از لنزهای با فاصله کانونی کم (واید) بسیار مناسب می باشند. چترهای بازتابی در سه نوع سفید، نقره ای و طلایی وجود دارند. چترهای بازتابی سفید نوری به مراتب طبیعی تر و نرم تر نسبت به چترهای نقره ای ایجاد می کند.

 

آکتاباکس (Octabox):

برای ملایم کردن نور علاوه بر چترها می توانید از انواع سافت باکس ها و آکتاباکس ها کمک بگیرید. آکتاباکس ها در فاصله ی میان چترها و سافت باکس ها قرار دارند.[3] اگر جلوی پتر بازتابی یک صفحه ی ملایم کننده ی نور قرار دهیم، نور به مراتب نرم تر و ملایم تری به دست خواهیم آورد و چیزی شبیه به آکتاباکس خواهید ساخت. آکتاباکس ها هشت ضلعی هایی شبیه سافت باکس ها هستند اما به علت اندازه­ی مناسب و ارایه ی بازتاب های طبیعی تر کاربرد بیشتری نسبت به سافت باکس ها دارند. آکتاباکس ها بدون صفحه ی ملایم کننده نیز کابرد دارند.

 

سافت باکس (Softbox):

سافت باکس ها مشابه چترها و آکتاباکس ها عمل می کنند، با این تفاوت که امکان نصب سایبان شبکه ای و ماسک ها برای سافت باکس ها وجود دارد. داخل بدنه ی سافت باکس- هم چون چترهای بازتابی- نقره ای بوده و روی آن صفحه ی ملایم کننده ی نور نصب می شود. هر چه اندازه ی سافت باکس بزرگ تر باشد نور ملایم تر می شود.

 

کاسه ی چتر (Umbrella Flood Reflector) :

کاسه ی چتر موجب محدود کردن و متمرکز کردن نور به وسط چتر شده و از پخش شدن نور تابیده شده از فلاش جلوگیری میکند. این ابزار امکان استفادهی بهینه از فلاش را فراهم می کند. هم چنین ابزار خوبی برای بازتاب دادن نور به سقف یا دیوار جهت ملایم کردن آن می باشد.

اگر امکان استفاده از سافت باکس یا چتر ها با اندازه های مختلف را ندارید می توانید مطابق تصویر روبرو با تاباندن نور از یک بارندوربه یک صفحه ی ملایم کننده­ی نور شفاف، منابه نوری با اندازه های مختلف ایجاد کنید.[4]

 

گوبو (Gobo):

گوبو صفحه ی مشکی رنگی است که از آن برای مسدود کردن نور استفاده می گردد و به آن سایبان نور نیز گفته می شود. گوبوها عموماً با بوم در جلوی فلاش قرار داده می شود.

 

مگا لایت ها (Mega Lights) :

مگا لایت ها با ادوات نورپردازی بزرگ و گسترده که محدوده ی وسیعی را تحت پوشش قرار می دهند، در عکاسی حرفه ای کاربردهای فراوانی دارند. به کمک این ابزارها عکاس می تواند بازتاب های وسیع و بزرگی را روی سطح اجسام ایجاد کند و یا نور بسیار ملایم و نرمی برای نورپردازی به وجود آورد.

مگا لایت ها هم به شکا سافت باکس های بزرگ و هم به شکل چتر یا آکتاباکس ها بزرگ جثه وجود دارند که به آن ها پارا یا ترا هم گفته می شود.

 

بازویی و بوم (Boom):

برای نورپردازی بالای سوژه و جلوگیری از دیده شدن پایه ی فلاش در کادر از بوم یا بازویی استفاده می کنیم. به کمک بوم می توانیم به راحتی بالای سوژه را نورپردازی کرده و بر سوژه مسلط شویم.

 

خیمه یا چادر نور (Tent):

این محیط به جعبه ای می ماند که دور تا دور و بدنه های آن با صفحه ی ملایم کننده ی شفاف پوشیده و بسته استو فقط یک دریچه بری دهانه ی لنز وجود دارد. معمولاً در خیمه ی نور هیچ گونه شکاف و روزنه و حتی درزی وجود ندارد تا انعکاس آن در شیء دیده نشود و از طرفی تصویر یک نواختی در سوژه ایجاد نماید. محل عبور لنز دوربین برای عکاسی توسط زیپ های تعبیه شده در جلوی خیمه ی نور تعیین می شود. بدین صورت که  شما با باز کردن زیپ های دور درب خیمه ی نور امکان دسترسی به داخل آن جهت گذاشتن سوژه و با بازکردن زیپ جلویی امکان وارد کردن لنز را خواهید داشت. در تصویر زیر زیپ دور درب خیمه ی نور را به طور کامل بازکردیم. خیمه  ینور ممکن استاز جنس زفلکتور، کاغذ کالک، پارچه سفید و یا هر چیز شفاف دیگری باشد. فلزات، ظروف، اشیای آینه وار و بازتاب دهنده ی نور در خیمه ی نور عکاسی می شوند تا به جای منعکس کردن تصویر اشیای اطراف، تصویر دیواره ی اطراف خیمه را منعکس کنند.

 

پانتو گراف :

برای راه اندازی یک استودیوی ثابت می توانید از ریل های سقفی و پانتوگراف ها استفاده کنید. این امر به شما این امکان را می دهد که فلاش های خود را به سرعت جا به جا نموده و محل آن را به طرف بالا یا پایین تغییر دهید مضافاً این که محیط کار شما خلوت تر شده و سیم و پایه های فلاش در مسیر  کار شما قرار نخواهند گرفت.

 


سه پایه و تک پایه (Tropods&Monopods):

اصولاً برای عکاسی، از سه پایه یا تک پایه استفاده می شود و کمتر پیش می آید عکسی حرفه ای روی دست گرفته شود. یکی از مزایای استفاده از سه پایه جلوگیری از لرزش دوربین و پیش گیری از تار شدن عکس و فراهم کردن امکان تفکر برای کادر بندی مناسب تر است. از مزایای دیگر آن، امکان استفاده از حساسیت های پایین و هم چنین به دست آوردن عمق میدان بالا به وسیله ی بستن دیافراگم همراه با نوردهی طولانی مدت است.

 

رفلکتور (Reflector):

به طور کلی رفلکتور ها صفحاتی هستند که سطح آن از مواد بازتاب  دهنده ساخته شده تا نور را به سمت سوژه بازتاب دهند. هدف استفاده از رفلکتورها، کاهش و کنترل کنتراست تصویر، پر کردن سایه ها و یا کنترل دمای رنگ تصویر می باشد. رفلکتور ها در سایز های مختلف و در سه نوع طلایی، نقره ای و سفید وجود دارند. رفلکتور طلایی برای افزایش گرمای تصویر، رفلکتور سفید برای بازتاب دادن نور بدون تغییر در رنگ تصویر و زفلکتور نقره ای برای بازتابدادن نور با کنتراست زیاد و شدید استفاده می شود. توجه داشته باشد در زفلکتورهای نقره ای نور بیشتری را بازتاب می دهند و تنها در رفلکتورهای نقره ای بازتاب به صورت مستقیم است. اما از آنجا که رفلکتورهای سفید نور را به صورت ملایم بازتاب می دهند نسبت به رفلکتورهای نقره ای از قدرت بازتاب دهندگی کمتری برخوردارند.

 

 

تابلو نقاشی / فروش تابلو نقاشی / سایت هنری هنرنگاره / خرید تابلو نقاشی / نمایشگاه آثار هنری / فروشگاه آثار هنری / سایت هنری / فروشگاه اینترنتی آثار هنری / فروشگاه آنلاین آثار هنری / گروه هنری / چاپ دستی /ابزار چاپ/ انواع چاپ/ عکاسی/ عکس/آموزش هنری/ ابزار عکسبرداری/ ابزار نورپردازی/ آتلیه عکاسی