درباره فرشید مثقالی

8 / 10
از 3 کاربر

 

فرشید مثقالی هنرمندیست به تمام معنی و با ذهنی شفاف و زنده و توانا در ساختن آثاری ماندنی ، کارهای او با اینکه اکثرأ برای مصرف و سفارش ساخته شده اند در آنها کمتر نقص و افتی دیده می شود در هر زمینه ای که دست به کار می شود، جستجوی حرفه ای تازه ای را آغاز می کند و چشم انداز جدیدی را مطرح می کند و از این بابت است که نام او اهمیت ویژه ای دارد و امضای فرشید مثقالی به مثابه اتفاقی است هنرمندانه و این امر را همه باور دارند، بنابراین معرفی او بعنوان یک هنرمند بزرگ واقعیتی ست مسلم . گرافیک معاصر ایران به او مدیون است در تصویرسازی معاصر ایران، کارهای زیبای مثقالی جای محکمی دارد، سینمای انیمیشن ایران بدون فیلمهای او کامل نیست. نقاشی ها و مجسمه های مثقالی به عین طراحی ها و تصویر سازی های اوست. همان طور خوش دید،با همان روحیه زلال هنرمندانه .


 
http://honarnegareh.com/administrator/files/UploadFile/nf00229656-1.jpg http://honarnegareh.com/administrator/files/UploadFile/56945407_55518649cbace.jpg
http://honarnegareh.com/administrator/files/UploadFile/aaaaaaaaaaaa4.jpg http://honarnegareh.com/administrator/files/UploadFile/aaaaaaaaaaaa1.jpg

 

متن زیر گزیده ای از سخنان این هنرمند نامی کشورمان است.

 از کودکی این استعداد در من بود، اما واقعیت این است که نقاشی من بد نبود .موقعی که به دبیرستان می رفتم نشریه ای داشتیم که من مصورش می کردم،   آقای میر علایی سردبیر روزنامه بود و آقای رضایی عکاسی می کرد من هم نقاشی می کردم. این نشریه مثل روزنامه دیواری بود. در همان زمان یک مجله ای بود بنام ایران آباد، در این مجله برای اولین بار یک سبک کار دیدم که بسیار نو بود امضایش همیشه گنده تر از سایر امضاها بود اما واقعیت این است که من کار آقای ممیز را آن موقع دیده بودم و دبیرستانی بودم و این مطلب بسیار برایم انرژی زا بود و یک درهایی را باز کرد در واقع یک قابلیت هایی  در آدم هست و در شرایطی امکان بروز پیدا می کند. می توانم بگویم کارهایی که از آقای ممیز دیدم این قابلیت را در من تحریک کرد، در آن زمان من برای دفتر شعر یکی از دوستانم بعضی از کارها را کپی کردم این در واقع مبدأیی بود که من به مصور کردن علاقمند شدم بعد هم که وارد دانشگاه شدم فقط رشته نقاشی و مجسمه سازی داشت چیزی به نام گرافیک وجود نداشت یک برنامه ای بود به نام دکور که در آن برنامه گاهی اوقات پوستر هایی می دادند ، یکی از پوستر هایی که سال دوم دادند راجع به جهانگردی بود که من بسیار علاقمند بودم . با اینکه می توانم بگویم به نقاشی هم علاقه داشتم ولی مسیر، مسیر گرافیک بود. فرشید مثقالی در جواب این سؤال که چرا پس از بازگشت به ایران کمتر کار می کنید؟ گفت: آدم وقتی با کار روبرو می شود ، باید به هیجان بیاید سر شوق بیاید به دنبال آن یک فکری می آید آن فکر باعث آزاد شدن انرژی می شود فکر ایجاد می کند آن فکر را می خواهی عملی کنی می خواهی بازش کنی با یک تکنیکی می خواهی حلش کنی فضایی ساخته می شود که میل داری این فضا را کشف کنی . الآن این کارها هیچ هیجان این چنینی برایم ایجاد نمیکند که تجربه کنم می توانم بگویم فقط خاطره ای از آن هیجان های قدیم برایم مانده . تمام کارهایی که کردم برایم تجربه بود، یعنی اگر تنوعی در کار من می بینید شباهت تکنیکی با هم ندارند برای آن بود که من در همه آن کارها می خواستم تجربه کنم ، یک نشانه، یک کتاب، یک پوستر ..

الان کار گرافیکی آن بخش فکر یا دیزاین فوق العاده ضعیف شده و بخش اجرا قوی و نیرومند، به عنوان مثال یک بروشور را که می بینید 99 درصد چیزی که وجود دارد شگردهای اجرای کامپیوتری ست که خیلی هم خوب اجرا می شود اما فاقد یک فکر و ایده مناسب است، کامپیوتر به دلیل اینکه زمان تولید را پایین می آورد زمان فکر را هم کوتاه میکند برای اینکه اصولا فکر و اجرا همزمان صورت می گیرد الان مقدار زیاد طراحی هایی که انجام می پذیرد در تکنیک است نه در ایده.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تابلو نقاشی / فروش تابلو نقاشی / سایت هنری هنرنگاره / خرید تابلو نقاشی / نمایشگاه آثار هنری / فروشگاه آثار هنری / سایت هنری / فروشگاه اینترنتی آثار هنری / فروشگاه آنلاین آثار هنری / گروه هنری / گرافیک/ طراحی گرافیک/ طراحی پوستر/ پوسترهای اجتماعی/ پوسترهای فرهنگی/ طراحی آرم/ مبانی هنرهای تجسمی/ آموزش عکاسی/ عکاسی هنری